Jednym z wariantów modernizacji międzywojewódzkiego odcinka Chorzele – Szymany jest budowa drugiego łącznika do portu lotniczego Olsztyn-Mazury. Województwo mazowieckie popiera tę koncepcję, zwracając uwagę na konieczność przeanalizowania możliwej do osiągnięcia skali ruchu. Inwestycja ułatwiłaby podróże mieszkańcom rejonu Ostrołęki.
Jeszcze przez dwa lata trwać będą prace koncepcyjne związane z planowaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacją linii 35. Po przebudowie odcinków Ostrołęka – Chorzele i Szymany – Szczytno teraz inwestycja miałaby objąć środkowy fragment od Chorzeli (mazowieckie) do Szyman (warmińsko-mazurskie). Obecnie kursują tam pociągi KM Ostrołęka – Szczytno i Polregio Ostrołęka/Chorzele – Olsztyn Główny.
Pętla bez konieczności zmiany czoła czy ślepy przystanek końcowy?
Jednym z analizowanych wariantów przedsięwzięcia jest
dobudowa drugiego łącznika pomiędzy linią 35 a przystankiem Szymany Lotnisko. Aktualnie kończy się tam krótka linia, która umożliwia wjazd pod terminal z kierunku Szczytna i zakończenie biegu. Ewentualna inwestycja pozwoliłaby zaś na kursowanie pociągów z kierunku Ostrołęki, które po zatrzymaniu przy lotnisku mogłyby kontynuować jazdę w stronę Szczytna i Olsztyna. O zaletach takiego rozwiązania
przekonywał już Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
W podobnym tonie wyraża się również jego odpowiednik z Warszawy. – Zapewnienie kolejowej obsługi przystanku Szymany Lotnisko od strony Chorzeli poprzez co najmniej budowę łącznicy umożliwiającej wjazd kieszeniowy ze zmianą czoła jest zasadne – oceniło Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Postuluje ono także rozważenie rozszerzenia zakresu prac o budowę nowego odcinka w takiej formie, by przejazd przez przystanek nie wywoływał konieczności zmiany kierunku jazdy. To skróciłoby podróż o kilka minut w stosunku do wariantu ze ślepym przystankiem końcowym.
Konieczne analizy rozwoju oferty lotniczej
– Realizacja poszczególnych wariantów inwestycji powinna być poprzedzona analizą ruchu lotniczego, jaki w perspektywie najbliższych kilku, kilkunastu lat jest możliwy do wygenerowania w porcie lotniczym Olsztyn-Mazury – zastrzegają służby prasowe UMWM. Lotnisko wciąż pozostaje jednym z najmniej obciążonych ruchem w skali kraju. Odloty nie odbywają się obecnie we wszystkie dni tygodnia.
Jeśli budowa drugiego łącznika doszłaby do skutku, łatwy dostęp koleją do lotniska w Szymanach uzyskaliby mieszkańcy północno-wschodniej części województwa mazowieckiego. Potencjalnie możliwe byłoby też uruchomienie pociągów bezpośrednich z Białegostoku. Na razie nie wydaje się jednak pewne, czy oferta przewoźników lotniczych będzie uzasadniać wzrost kosztów realizacji prac, które zaplanowano na linii 35.